Birkelisidene

Tredje jaktuke
Alle sider

Mandag 6/10

Temperaturer kl 0900: ute 12,5, inne 14,6, maksimum ute 18,1 inne 17,7 (varmest ute!), minimum ute 10,2 inne 14,6.

Lettskyet i nord, klart i sør, svak vind, sol opp 0910. Batteri overproduksjon.

Termometer

Nydelig høstvær, med avslappende virksomhet. Støpt elementene i den ene dump-ovnen i ildfast mørtel. Kvistet litt i skogen og en fallgran. Spikret for det åpne vinduet i bårstua. Ryddet og vasket redskap på låven. Kløvd litt ved. Røkte pølser og restepoteter til middag.

Tirsdag 7/10, 8. jaktdag

Temperaturer kl 0715: ute 7, inne 15,2, maksimum ute 14,7 inne 24,6, minimum ute 5,6 inne 14,7.

SØ bris, lettskyet/Klarvær. Batteri overproduksjon.

Harry, Kjell og jeg tok et driv i Sørvikmarka. To eller 3 dyr var der, og to stakk til Janlia. Jeg postet på myra foran Arnfinnposten. To dyr kom ut av plantefeltet og passerte meg bare 60-70 m unna, men mye skog i mellom så jeg turde ikke skyte.

Etter tirsdagens jakt kom Harry og Kjell til Birkeli, og ble der over natta.

Harry og Kjell

Onsdag 8/10, 9. jaktdag

Temperaturer kl 1550: ute 8,3, inne 13,2, maksimum ute 9,9, inne 24,2, minimum ute 4,2 inne 12,9. SØ frisk bris til liten kuling, overskyet men opphold. Batteri overproduksjon.

Okse sto og brølte på Sommerfjøsteien tidlig på morgenen. Harry, Kjell og jeg tok et Skåldriv, med Kjell som driver, Harry på post ved Sommerfjøsteien og jeg på Haraldposten på Rylen. Kjell fant elgen og jeg skjøt den under Storhågen.

MIN FØRSTE ELG!

Her på sletta, like foran og mellom det gule og det røde treet, sto elgoksen og brølte.

Her sto elgoksen

2-3 timer etterpå ligger den her, like ved smia.

Min første elg

Og bare en god time sener er den tømt, dratt på låven, og flåing i gang. På størrelsen og velutviklet gevir trodde jeg at det var en 2 1/2-åring, men ekspertene mener den bare er 1 1/2 år.

På låven klar for flåing

Uansett alder, flott dyr og masse godt kjøtt.

Flott dyr

Torsdag 9/10

Temperaturer kl 0700: ute 5,6, inne 13,4, maksimum ute 8,7 inne 24,1, minimum ute 4,6 inne 12,6. SØ svak vind, lettskyet pent. Batt overproduksjon. Kløvd resten av veden. Renset hodet til oksen og la hjertet og tunga i saltlake. Fiskekaker med potet og gulrot-råkost.

Fredag 10/10

Temperaturer kl 1511: ute 6,7, inne 15,4, maksimum ute 7,7 inne 25,5, minimum ute 2,7 inne 12,0.

SØ svak vind, lettskyet, opphold. Batteri overproduksjon.

Krokli spa. Besøk av Åse og Thor. Serverte vafler til kaffen. Hentet Odd Even og lagd middag, karbonader og poteter i brun saus.

Lørdag 11/10, 10. jaktdag

Temperaturer kl 0650: ute 2,5, inne 13,6, maksimum ute 7,1 inne 24,5, minimum ute 2,2 inne 13,6.

Klarvær, SØ svak vind. Batteri overproduksjon.

Startet med et driv I Birkelimarka, jeg satt på Brynjarplassen. Så drev Odd og Lars Jørgen Sørvikmarka fra Sørvikosen, og jeg satt på Arnfinnposten på Tverrberget og skjøt ku og 2 store kalver. Alle dyra på låven og flådd før midnatt. Trøbbel med kontakt på ATVen forsinket oss et par timer.

4 dyr på låven

Etter å ha jaktet 8 år uten å ha et eneste dyr på skuddhold ble det i år litt av en omvelting. To dyr på 60-70 meter i Janlia, en okse jeg skjøt Sør i Slåtten, og ku med to kalver jeg skjøt på Tverrberget, i alt 6 dyr i løpet av fire dager, og fire skutt. Ikke 100% perfekte skudd, men sprengte lunger på alle fire.

Den første og største kalven traff jeg øverst på bogen, og den neste på samme plass, men også et skudd litt vel langt bak, som ødela blamagen. Heldigvis fikk vi vasket bort griseriet med blod, så skrotten tok ikke skade av det.

Første og største kalven Minste kalven

Kua var det vanskelig å finne kulehull på, men Odd påsto at jeg hadd skutt den forfra i brystet, og sprengt en lunge. Dette stemmer dårlig med det jeg husker, for jeg er ganske sikker på at det var bare sideskudd jeg satte på henne. Ei kule ble funnet midt i en smadret nakkevirvel, som stemmer bra med at hun kastet seg rundt og gikk rett i bakken på siste skuddet.

Søndag 12/10

Temperaturer kl 1620: ute 5, inne 14,1, maksimum ute 6,7 inne 26, minimum ute -3.2 inne 11,2.

Klarvær og sol hele dagen, stille pent vær. Batteri 50% kl. 0800 (mye strøm til lys på låven i går kveld, og ingen lading i natt). Overproduksjon kl. 1620.

Partert og delt kjøtt, og kjørt alt, unntatt mitt, til Eggesvika.

Mandag 13.10

Temperaturer kl 0750: ute -1, inne 11, maksimum ute 4,9 inne 22,7, minimum ute -1,8 inne 10,9.

Lettskyet, opphold, vindstille. Batteri 80 %  12.7V (ingen lading i natt).

Renskåret, kvernet og pakket oksen. Sollading på dagen, men ingen vind eller bensin-lading. Vannet frosset. Mesteparten av pakkingen med batteristrøm.

Tirsdag 14.10

Temperaturer kl 0735: ute -0,9, inne 12,2, maksimum ute 4,6 inne 22,4, minimum ute -4,6 inne 10,4.

Lettskyet, opphold, vindstille. Batteri 70% 12.4V. Vannet tilbake i springen.

Pakket resten av kjøttet. Odd innom.

Kjørte til Sørvika og fant båten innefrosset og full av vann med 5 cm is. Heldigvis hadde det vært noen der og dradd båten helt tørt, så jeg slapp å hugge den løs. Med håp om hjelp fra Harry og Kjell, som skulle komme og hente kalvene i morgen, lot jeg bare båten ligge der.

Innefrosset

Inne i båten var det vann etter regnet som kom første jakthelga, med 5 cm tykk is, men ikke noe problem å hugge den opp, og få tømt båten.

Is i båt

Onsdag 15.10

Temperaturer kl 0850: ute -0,4, inne 9,4, maksimum ute 4,8 inne 24,4, minimum ute -4,6 inne 9,4.

Klarvær, svak vind (yr:3mps). Batteri vindlading 90-100%. Kl 0850 sol og vind overproduksjon. Fyrt opp Krokli spa.

I Sørvika møtte jeg Harry og Kjell, og jeg dro båten med ATVen menst de to holdt den på rett kjøl, ut til åpent farvann

Sikret båt

Torsdag 15.10

Temperaturer kl 0905: ute 0,7, inne 11,9, maksimum ute 3,6 inne 23,6, minimum ute -1,9 inne 9,2. Lettskyet, opphold, vindstille. Batteri 100 %.

Klar for ATV-transport til Sørvika. Forlot Birkeli kl. 1038.

Takk for i år Birkeli

Endelig trygt fremme på Vasshauet, og bare å laste om kjøtt og baggasje i bilen.
Omlasting til bil

Klokka ble nesten ett før jeg startet kjøringen til byen, hvor jeg var innom både Laila og tante Elna før jeg dro til åse for å spise deilig fersk kveite, og overnatte. Både Laila og Åse fikk forsyne seg med kjøtt etter ønske, men begge var som vanlig veldig beskjedne. Det ble også en liten smak til tante.

Fredag 16/10

Turen sørover startet tidlig fredag morgen, ca. kl. 0700, og allerede i Saltdalen skulle det vise seg at det var lurt å få gode vinterhjul på bilen. Det var glattpolert rim på veien helt fra Saltneset og opp til Junkerdalkrysset. Med slitte sommerdekk hadde jeg rett og slett ikke kommet meg dit.

Saltdalen

Flere og bedre bilder i Galleriet.