Birkelisidene

Tredje jaktuke
Alle sider

Mandag 15/9

Turen nordover startet grytidlig mandag morgen fra Lunner, og jeg kjørte helt til Krokstrand, hvor jeg overnattet.

TIRSDAG 16/9

Fra Krokstrand dro jeg videre tidlig, i et nydelig høstvær, og knipset dette bildet fra Saltdalssenteret ved Junkerdalkrysset..

Saltfjellet

Denne gangen la jeg veien direkte til Bodø, for å hilste på tante Elna som nettopp hadde mistet sin sønn, mitt søskenbarn, gode venn og jaktkammerat Arnfinn.

Måtte stoppe ved Vågan for å ta bilde av den fantastiske utsikten mot fjellheimen jeg straks skulle inn i.

Fjellheimen

Etter besøket i Bodø kjørte jeg innover, og ankom Birkeli ca. kl 17.

Nullstillet termometer. Skyfritt ca. 7 grader. Enkel middag, egg og bacon. Batteriene fulladet (95%).

Onsdag 17/9

Temperaturer kl 1200: ute 11,2, inne 15,9, maksimum ute 11,6 inne 23,6, minimum ute 2,1 inne 11,0.

Batteristatus 75%. Overskyet stille.

Mye fin sopp i skogen, og her er en neverkorg full av delikatesser. Kantareller, rødskrubb, milde kremler og granmatrisker denne gangen.

Soppmiddag

Torsdag 18/9

Temperaturer kl 0800: ute 7,4, inne 16,6, maksimum ute 13,6 inne 25, minimum ute 4,1 inne 14,6.

Lettskyet, opphold og stille. Batteristatus 75%.

Ute ved bøssbakken var det en sommerfugl som beitet nektar på bestemors Veronica Longifolia, i konkurranse med masse humler. Dette må være en Admiral, en av disse trekk-sommerfuglene som flyr helt til Middelhavslandene senere på høsten, og som her bunkrer drivstoff.

Admiral

I bøssbakken var det mer å oppdage. Det hadde vært en rev og gravd opp bøsset fra i sommer, men ved nærmere ettersyn skulle det vis seg at også andre hadde vist interesse for godsakene. Det var spor og skit fra en elg der.

Elg i bøssbakken

Etter en god økt med hjemkjøring av tømmer fra Sør i Ura, hvor jeg i sommer hadde funnet igjen den gamle vegen de kjørte tørrhøy fra Sør i Slotta, og ryddet den for både naturlig og plantet skog, for å få en ATV-vei opp mot Rylen. Etter 12 stokker syns jeg jeg fortjente en lille Tuborg.

En lille Tuborg

Fredag 19/9

Temperaturer kl 0630: ute 7,5, inne 14,9, maksimum ute 14,2 inne 22,7, minimum ute 5,9 inne 14,9.

Tåke, opphold og stille. Batteristatus 50% 12,2V (litt lading i går).

Dro tidlig avgårde til byen for å delta i Arnfinns begravelse. Her ser vi soldater fra Skandsen som viser ham den siste ære.

Gardevakt

Lørdag 20/9

Temperaturer kl 0900: ute 11,1, inne 17, maksimum ute 14,7 inne 22,3, minimum ute 7,3 inne 14,6.

Regn, vestlig vinddrag. Batteri 75%12.6V (vindlading i natt).

Første vedøkt denne lørdagen fortjener en liten Mack Isbjørn. Her skal stablene vokse til neste fyringssesong, som starter høsten 2016 eller vinteren 2016.

Første vedøkt

I dag var det også sopp på menyen, med både kantareller og matrisker. En kjempefin blanding for en soppstuing.

Sopplørdag

Matrisker finnes i to varianter, den som vokser ved gran og den som vokser ved furu, hhv Granmatriske og Furumatriske. Begge er trestjernes matsopp, men den sistnevnte ansees i enkelte soppbøker som litt ekstra fin. Jeg har lege trodd at alt vi finner av matrisker på Birkeli er den gjeveste, men nermere studier viser at det faktisk er Granmatriska som vokser i plantefeltet, antagelig har sporene fulgt med granplantene når de ble plantet her i 1961.

Bildet her viser imidlertid forskjellen på en matriske og en annen riske, antagelig Gråriske, som ikke er giftig men uspiselig. Vi ser at matriska (til høyre) har den karakteristiske gulrotfargete melkesaften, men den til venstre har hvit melkesaft. Begge vokser side om side i plantefeltet.

Granmatsriske

Søndag 21/9

Temperaturer kl 0640: ute 6,2, inne 16,1, maksimum ute 12,5 inne 24,9, minimum ute 6,1 inne 15,8.

Tåkeskyer, lett regn og stille. Batteri 75 % 12.5V (vind i natt).

På vei til Pallrakken for å jakte fjellryper stoppet jeg her ved Geitkopikjærran og tok dette bildet. Veien videre går langs Veikåsen og Hesthåglia, og jeg går opp mot fjellet helt på venstrekanten av bildet. Der skrår jeg oppover mot høyre, og går innover den dalen som ender opp mot himmelsynet det Pallrakken er på det laveste. Helt der oppe traff jeg Ørjan og Lars Jørgen, som begge er med i Birkeli/Eggesvik-elgjaktlaget. Høyeste toppen, til høyre på bildet, kalles Sørtinden, og er 916 moh. Bekken som renner gjennom dalen jeg går opp danner grensen mellom Bodø og Beiarn. Den går helt til topps, og følger høyest punkter nordover (til venstre), også gjennom de to toppene helt til venstre, Sandvasstindene.

Til Pallrakken

Resultatet av jakten ble så som så, bare en fjellrype, men også bare patron brukt. Ørjan og Lars Jørgen fikk imidlertid 3 hver.

På vei tilbake støtte jeg på en liten flokk rein ved Snaubakktjønna, som vi med litt velvilje kan se midt på bildet. Da jeg kom ned lia til venstre på bildet støtte jeg på en staselig reinokse, med hvitt sjegg og imponerende gevir. Han ville ikke vike for meg, men sto og skottet ned mot vannet. Da jeg så at han hadde hele flokken sin liggende der på ei slette forsto jeg at han var forberedt på å forsvare den, og han holdt stand helt til flokken hadde reist seg og passert ham opp lia, der jeg nettopp hadde kommet.